Campur tangan politik bantut tuntutan royalti

webmaster

ISU tuntutan royalti petroleum lebih mudah selesai sekiranya tiada campur tangan politik terutamanya Umno Kelantan, kata Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Abdullah.

Beliau berkata, isu tuntutan royalti itu disifatkan ‘straight forward’ kalau tidak ada campur tangan politik.

Namun katanya, apa yang berlaku sekarang ia menjadi panjang terhadap tuntutan kerajaan negeri berdasar perjanjian di bawah Akta Pembangunan Petroleum 1975.

“Royalti petroleum adalah hak Kelantan. Sepatutnya kita mengambil semangat perlembagaan bagi menyelesaikan isu tersebut.“Kalau dapat royalti banyak kemudahan untuk rakyat dapat dilaksanakan lebih-lebih lagi hubungan semakin meningkat antara negeri dan pusat sejak kebelakangan ini,” katanya menjawab soalan Azamin Mohd Nor (PAS-Kadok) pada persidangan Dun hari ini.

Menurutnya juga banyak projek pembangunan yang sudah lama dilulus kerajaan belum lagi dilaksanakan di Kelantan termasuk pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

Katanya, projek itu sudah lama diluluskan dan sepatutnya dilaksanakan tahun ini. Begitu juga projek tebatan banjir di Sungai Golok belum lagi dilaksanakan. – HARAKAHDAILY 20/11/2017

Silakan share jika bermanfaat....Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Next Post

Penjawat awam Kelantan dapat bantuan khas RM1,500

KERAJAAN Kelantan juga mengumumkan bantuan khas sebanyak RM1,500 kepada penjawat awam negeri yang akan dibayar secara berperingkat tahun depan. Menteri Besar, Ustaz Dato’ Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata, insentif tersebut sebagai penghargaan kepada penjawat awam di Kelantan. Ketika membentang Bajet 2018 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) di Kota Darulnaim […]

Subscribe US Now